O autorze
AlterPage to agencja interaktywna, w której tworzymy m.in: aplikacje webowe, programy partnerskie, programy lojalnościowe, rozwiązania dedykowane, kreacje marketingowe, platformy e-commerce, aplikacje mobilne. Parzymy dobrą kawę.

Piszemy o rozwiązaniach webowych, nowinkach technicznych, zagadnieniach analityki internetowej i nowych mediach. Do czytania zapraszamy wszystkich zainteresowanych marketingiem w internecie, marketerów, blogerów i influencerów.

E-commerce - przedsiębiorco to Twój czas!

Polska gospodarka znajduje się obecnie w fazie ożywienia, a według opinii i komentarzy analityków z branży finansowej, perspektywy na najbliższe miesiące zapowiadają się bardzo optymistycznie. Polacy z roku na rok zwiększają wydatki na dobra konsumpcyjne, dokonując coraz większej ilości transakcji przez internet. Krajowy rynek e-commerce jeszcze nigdy nie był tak rozwinięty jak obecnie. Wydaje się więc, że nadszedł idealny moment, aby zdecydować o „wejściu do gry” i załapać się na hossę w e-handlu, rozpoczynając sprzedaż „online”.


W świetle statystyk i w oparciu o zachodzące zmiany coraz więcej przedsiębiorców dostrzega korzyści płynące z oferowania swojej oferty również w internecie. Liczba polskich sklepów internetowych rośnie dynamicznie od ponad dekady. Szacuje się, że obecnie istnieje ich około 20 tys., co oznacza, że reprezentują one praktycznie każdą branżę produktową. Na tak prężny rozwój sytuacji wpływ miało kilka czynników, wśród których wymienić można przede wszystkim upowszechnienie płatności online czy zwiększenie bezpieczeństwa wykonywanych transakcji dzięki zaawansowanym protokołom szyfrującym. Swój wkład ma także rozwój prawa dotyczącego handlu elektronicznego, którego ostatnią poważną zmianę dokonano 25 grudnia 2014 roku. Uchwalona ustawa ujednoliciła prawo, a także zwiększyła zakres uprawnień konsumentów zapewniając im m.in. wydłużony do 14 dni termin na odstąpienie od umowy, dostęp do większej ilości informacji czy zwrot towaru na koszt sprzedawcy. W ostatnich latach zmieniły się również nawyki Polaków, którzy coraz większej liczbie używają smartfonów, a także wykorzystują znaczącą część ich funkcjonalności.
Od czego zacząć?
Rozpoczęcie przygody z e-handlem dzięki dostępnym narzędziom i rozwiązaniom e-commerce nie jest już tak trudne jak jeszcze kilka lat temu. Decydując się na otwarcie własnego e-sklepu nie trzeba być programistą i tworzyć go od nowa. Na rynku działa wiele firm oferujących niskobudżetowe oprogramowanie udostępniające najważniejsze elementy procesu handlowego takie jak wystawianie faktur, zatowarowywanie produktów i statusowanie poszczególnych etapów sprzedaży. Najczęściej dostęp do tego typu rozwiązań świadczony jest w modelu SaaS (Software as a Service), który polega na opłacaniu stałego abonamentu miesięcznego pozwalającego na korzystanie z licencji usługi. Dzięki temu nie istnieje konieczność płacenia za nią w całości. Klasyczna instalacja oprogramowania z płyty CD na własnym komputerze jest zbędna wystarczy dostęp do internetu. W ten sposób możliwy jest szybki start działalności, jednak wraz z upływem czasu i rozwoju sprzedaży warto zainwestować w rozwiązanie dedykowane. Będzie nim e-sklep wykonany od podstaw przez profesjonalną firmę, która z pewnością na etapie zbierania informacji o projekcie uwzględni dotychczasowe problemy związane z zarządzaniem e-sklepem. Również w kwestiach prawniczych nie trzeba dysponować wiedzą ekspercką, ponieważ w dostosowaniu i dostarczaniu regulaminów i innych wymaganych formularzy radą służą podmioty specjalizujące się stricte w prawie konsumenckim.

Sprzedawaj, analizuj, zmieniaj się!
Prowadzenie biznesu w sieci poza wirtualnym charakterem niczym nie różni się od tradycyjnej formy sprzedaży. Tutaj również ważne są relacje, dbałość o klienta i dostarczenie mu satysfakcji. Nie można zatem dopuścić do sytuacji, w której wszedł on do sklepu i nie została poświęcona mu uwaga lub nie został on wysłuchany. By zdobyć jego zaufanie należy nieustannie podnosić jakość świadczonych usług począwszy od ułatwiania procesu zakupowego, a kończąc na utrzymywaniu bezpośredniego kontaktu. Nie można zatem pominąć zagadnień związanych z analityką internetową. Na rynku istnieje wiele narzędzi umożliwiających zarówno pomiar dotyczący statystyk odwiedzin jak również dokładną analizę zachowania na stronie. Na podstawie uzyskanych liczb jesteśmy w stanie stwierdzić jaki procent stanowią nowi, a jaki powracający użytkownicy i ile czasu spędzają oni na poszczególnych podstronach. Analizując zachowanie przy pomocy intuicyjnej platformy użytkowników zarządzający sklepem uzyskuje informację na temat tego w co klikali, jak wypełniali formularze i ile czasu spędzali w poszczególnych jego sekcjach. Dane te podawane są często w bardzo przystępnej formie w postaci zrozumiałej mapy kolorów (heatmap), mapy kliknięć (clickmap) i mapy przewijania (scrollmap). Na podstawie wygenerowanych raportów zarządzający sklepem wie co zmienić np., który element (np. przycisk lub pole formularza) zwiększyć bądź zmniejszyć, tak by był on bardziej przyjazny użytkownikowi. Dzięki zweryfikowaniu co robią użytkownicy i dostosowaniu się do ich oczekiwań, klient będzie pozytywnie wspominał zakupy i z większym prawdopodobieństwem wróci ponownie.

Do dzieła!
Prowadzenie biznesu w internecie ma znacznie więcej zalet niż wad. Ze względu na możliwość dostosowywania podaży do popytu, eliminowana jest konieczność posiadania znacznych środków na zakup i magazynowanie sprzedawanych towarów czy zatrudnienie sprzedawców. Z roku na rok e-sklepów przybywa, a tym samym rośnie konkurencja na tle której coraz trudniej (i drożej) jest się wybić. Decyzję należy oczywiście podjąć w oparciu o szacunki ekonomiczne i sporządzony biznes plan, jednak patrząc na perspektywy rynku i trend raczej nie ma się nad czym zastanawiać!
Trwa ładowanie komentarzy...